Mówi: | Jacek Bajson |
Funkcja: | Przewodniczący Rady Podatkowej PKPP Lewiatan |
Firma: | Martini i Wspólnicy (doradca podatkowy) |
Od firmowej wigilii trzeba zapłacić podatek
Uczestnictwo w firmowym spotkaniu opłatkowym jest opodatkowane – takie jest stanowisko urzędów skarbowych. Przedsiębiorcy od lat próbują wpłynąć na Ministerstwo Finansów, aby wydało interpretację stwierdzającą, że nie trzeba płacić podatku od tego rodzaju świadczeń dla pracowników. Na razie resort jest nieugięty.
– Podjęliśmy próby wpływania na Ministerstwo Finansów, aby problem opodatkowania świadczeń pracowniczych, w tym imprez integracyjnych, zlikwidować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Bajson, ekspert Rady Podatkowej PKPP Lewiatan i doradca podatkowy z firmy Martini i Wspólnicy. – To, że fiskus domaga się zapłaty podatku od tego rodzaju świadczeń, to jaskrawy przykład tego, że resort finansów za wszelką cenę chce opodatkować wszystko i wszystkich z tytułu spotkań, w których pracownicy uczestniczą nie w celach uzyskania przysporzenia ekonomicznego.
Na wokandach sądów administracyjnych wciąż są dziesiątki spraw dotyczących konieczności płacenia podatku od firmowego spotkania wigilijnego dla pracowników. Przez długi czas sądy administracyjne stawały po stronie podatników, którzy domagali się uchylenia decyzji organów podatkowych w sprawie konieczności zapłaty takiego podatku.
Sytuację zmieniło wydanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w 2011 r. uchwały w sprawie pakietów medycznych dla pracowników, w której sąd w pełnym składzie orzekł, że pakiety medyczne dla pracowników podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako nieodpłatne świadczenia. Organy podatkowe w wydawanych decyzjach i interpretacjach podatkowych powołują się na tę uchwałę i nakazują płacić podatek od uczestnictwa w firmowej wigilii.
Rada Podatkowa PKPP Lewiatan w różny sposób usiłuje nakłonić Ministerstwo Finansów do zmiany stanowiska.
– Próbujemy w jakiś sposób wpłynąć na dokonanie tych zmian, np. poprzez próby tłumaczenia, przedstawienia punktu widzenia przedsiębiorców na to zjawisko. Myślę, że zrozumienie tego, że spotkania i świadczenia nie są tylko po to, żeby majątek pracowników uległ przysporzeniu, ale są organizowane w innych celach, może prowadzić do tego, że przepisy będą zmienione czy też interpretacje przynajmniej pójdą w bardziej pozytywnym dla przedsiębiorców kierunku – tłumaczy ekspert.
Jacek Bajson podkreśla, że wigilia firmowa nie jest spotkaniem, na którym pracownicy ekonomicznie się bogacą.
– Na pewno celem zaproszenia na taką imprezę nie jest to, aby pracownik uzyskał jakąś korzyść ekonomiczną czy przysporzenie ekonomiczne, a w konsekwencji zapłacił podatek od tego. Niestety, organy skarbowe podchodzą dość fiskalnie do tego problemu – wyjaśnia doradca podatkowy. – Na szczęście organy podatkowe odeszły już od takiej interpretacji, że samo zaproszenie na taką imprezę byłoby opodatkowane, ale niestety ciągle są głosy, że uczestnictwo w przyjęciu wigilijnym czy imprezie integracyjnej jest zdarzeniem, które powoduje opodatkowanie, i że powinniśmy podzielić wartość faktury, którą płaci pracodawca przez ilość pracowników, którzy uczestniczą w takiej imprezie, i zapłacić podatek.
To – zdaniem eksperta Lewiatana – trzeba zmienić, a może to zrobić tylko Ministerstwo Finansów.
– Nie wszędzie należy się doszukiwać dochodu. Mam nadzieję, że może w przyszłym roku będziemy mieli jakieś lepsze informacje i ten temat przynajmniej ze strony podatkowej zostanie rozwiązany, żebyśmy się spotykali na wigilii, ale żebyśmy nie musieli się potem martwić, że zapłacimy z tego powodu podatek – mówi Jacek Bajson.
Czytaj także
- 2024-05-16: Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-04-08: Aleksandra Popławska: To jest oczywiste, że powinniśmy mieć tantiemy z internetu. Platformy streamingowe nie chcą stracić, więc pewnie obciążą kosztami klientów
- 2024-03-04: Polska odstaje od innych państw UE w leczeniu raka prostaty. Od kwietnia br. z programu lekowego mogą wypaść kolejne nowoczesne terapie [DEPESZA]
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.