Mówi: | Weronika Niżnik |
Funkcja: | senior project manager |
Firma: | IRCenter |
Polacy coraz chętniej oglądają wideo na żądanie. Doceniają serwisy VoD za jakość transmisji i liczbę dostępnych tytułów
Rośnie popularność serwisów takich jak Netflix, CDA.pl czy HBO Go. Usługi VoD, czyli wideo na żądanie, zyskują nie tylko ze względu na szeroki dostęp do internetu, ale i coraz bardziej rozbudowaną ofertę serwisów. Obecnie liderami na rynku są CDA.pl i Netflix. Widzowie doceniają je zwłaszcza za różnorodność dostępnych tytułów i jakość transmisji. Polacy coraz częściej korzystają z serwisów VoD multikanałowo. W przypadku niektórych serwisów już nawet co trzeci internauta ogląda je na urządzeniach mobilnych.
– Rozwój serwisów VoD wynika z rozwoju urządzeń mobilnych i mobilnego internetu, co sprawia, że coraz większa liczba użytkowników ma do tego dostęp. To także rozwój całego segmentu, tzn. wejście takich graczy jak Netflix do Polski. Z drugiej strony przyczynia się do tego także rozwój usługi VoD jako komplementarnej do już istniejących usług stacji telewizyjnych albo portali internetowych, jak np. Onet.tv, WP.tv, czy Interia.tv – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Weronika Niżnik, Senior Project Manager w IRCenter.
Jak wynika z raportu IRCenter „Multiscreening 2018” liderem usług VoD jest CDA.pl (29 proc.) przed Netflixem (21 proc.), który z kolei zanotował w ciągu roku największy wzrost (z poziomu 5 proc. w 2017 roku). Ipla.tv oraz Player.pl mają po 20 proc. udziałów, a pierwszą piątkę zamyka HBO Go (13 proc.). Duże wzrosty notowała też platforma Showmax, ale mimo to wycofuje się ona z polskiego rynku.
– Rynek VoD w Polsce jest obecnie bardzo rozbudowany, polscy internauci mają bardzo wiele różnorodnych serwisów, z których mogą korzystać. Wyjście Showmaxa z polskiego rynku z jednej strony spowoduje, że prawdopodobnie jego oferta rozejdzie się pomiędzy Netflixa, HBO, czy jakieś inne serwisy VoD, tak że one na tym prawdopodobnie zyskają – ocenia Weronika Niżnik. – Z drugiej strony tworzy się luka na rynku, którą mogą próbować przejąć inne serwisy. To nie będzie łatwe, jako że mamy już dość mocno zakorzenionych liderów. Ale przykładowo Disney+, który niedługo ma zamiar wypuścić także swoje własne VoD, może być graczem, który postanowi zawalczyć o polską widownię.
Pod względem ogólnej oceny użytkowników serwisów VoD dostępnych w Polsce najlepsze noty zbiera Netflix. Pod względem różnorodności dostępnych tytułów i jakości streamingu jest pozytywnie oceniany przez ok. 70 proc. internautów. Netflix udostępnia w Polsce już ponad 2 tys. filmów i blisko tysiąc seriali. Dodatkowo wysoko oceniana jest też rozdzielczość 4K, technika HDR i możliwość wyboru lektora lub napisów. Wysoko oceniono również jakość usług HBO Go, nc+ GO oraz VoD Cyfrowego Polsatu.
– Niezależnie od tego, o jakim serwisie VoD mówimy, różnorodność dostępnych tytułów i jakość streamingu oceniane są stosunkowo najwyżej. Aspekty, które oceniane są znacznie niżej, to szybkość dodawania nowych tytułów do oferty oraz obecność reklam w serwisach – wskazuje ekspertka IRCenter.
Z badania IRCenter wynika, że platformy VoD są coraz chętniej oglądane multikanałowo. Pod tym względem bezkonkurencyjny jest Netflix – platformę na komputerze ogląda 80 proc. internautów, ponad połowa na telewizorze, a blisko 40 proc. na urządzeniach mobilnych. Z kolei do telewizora „przywiązani” są przede wszystkim użytkownicy VoD Cyfrowego Polsatu (75 proc.), na komputerach najczęściej oglądają wideo użytkownicy serwisu Zalukaj.com (84 proc.). a nc+ GO króluje wśród użytkowników smartfonów (35 proc.).
– Oglądanie na laptopach i komputerach jest cały czas najpopularniejsze, ale w przypadku niektórych serwisów VoD już nawet 1/3 internautów ogląda je także na urządzeniach mobilnych – mówi Weronika Niżnik.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Letnie igrzyska olimpijskie napędzają paryski rynek najmu krótkoterminowego. Nawet co piąty mieszkaniec Paryża chce wynająć swoje mieszkanie na czas olimpijskich zmagań
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2024-02-16: Tegoroczne wybory na świecie pod ostrzałem dezinformacji i deepfake'ów. Badacze z USA przygotowali mapę źródeł szkodliwych treści
- 2024-02-05: Polacy przechodzą przyspieszony kurs inwestowania, ale wciąż niewiele wiedzą o rynku kapitałowym. Wypadają pod tym względem gorzej niż Czesi i Słowacy
- 2023-12-15: Od wiosny możliwe braki w kinowej ofercie filmów zagranicznych. To szansa dla polskich produkcji
- 2024-01-12: Magdalena Lamparska: Widzowie polubili system oglądania filmów w domu. Niektóre produkcje nadają się tylko na duży ekran, a inne doskonale się sprawdzają na ekranie laptopa
- 2023-10-30: Scrollowanie na nowych zasadach. Użytkownicy z większym wpływem na podpowiadane treści w mediach społecznościowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku
W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.
Problemy społeczne
Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.
Regionalne - Śląskie
Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji
Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.