Newsy

Pomimo debiutu w samym środku pandemii Primark w Polsce notuje dobre wyniki sprzedaży. Irlandzka sieć pracuje nad otwarciami sklepów w Katowicach i Krakowie

2021-07-19  |  06:15
Mówi:Maciej Podwojski
Funkcja:area manager na Polskę, Słowenię oraz Czechy
Firma:Primark
  • MP4
  • – Sprzedaż w Polsce, zarówno w Warszawie, jak i Poznaniu, jest dla nas bardzo satysfakcjonująca i napawa optymizmem na dalsze plany ekspansji w regionie – mówi Maciej Podwojski, area manager w Primark na Polskę, Słowenię oraz Czechy. Popularna irlandzka sieć otworzy wkrótce w Polsce dwa nowe sklepy: w Katowicach i Krakowie. Planuje także otwarcia w Czechach oraz na Słowacji. Ambitnych planów ekspansji nie zahamowała nawet pandemia COVID-19, która dla całej branży odzieżowej była bezprecedensowym wyzwaniem.

    – Pandemia okazała się czymś, czego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy jako biznes – ani my, ani cała branża. Na początku zeszłego roku w ciągu 12 dni musieliśmy zamknąć wszystkie nasze sklepy, co wiązało się ze spadkiem sprzedaży na poziomie około 650 mln funtów miesięcznie. Mamy jednak to szczęście być częścią dużej grupy, mamy zaplecze ludzi i zasobów, dzięki czemu możemy stawiać czoła wyzwaniom – mówi agencji Newseria Biznes Maciej Podwojski.

    Primark to popularna irlandzka sieć odzieżowa, która do Polski weszła w sierpniu zeszłego roku, otwierając swój pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Młociny. Drugi ruszył w maju tego roku w poznańskiej galerii Posnania. Debiut Primark na polskim rynku przypadł w środku pandemii COVID-19, dlatego marka musiała dołożyć wiele starań, żeby otwarcia nowych sklepów przebiegały w zgodzie z zasadami reżimu sanitarnego.

    – Plany otwarcia sklepu w Poznaniu zostały zweryfikowane – planowaliśmy otworzyć go w marcu, ale postanowiliśmy przesunąć otwarcie do momentu, kiedy byliśmy przekonani, że możemy zabezpieczyć naszych pracowników i klientów, przygotować bezpieczną przestrzeń zakupową – mówi manager Primark w Polsce.

    Jak podkreśla, mimo kolejnych lockdownów i ograniczeń w sprzedaży oba sklepy marki pod względem odwiedzalności i wyników finansowych radzą sobie bardzo dobrze.

    – Warszawski sklep od samego początku cieszył się bardzo dobrymi wynikami. Przeżyliśmy kilka lockdownów, po każdym wracaliśmy lepsi i silniejsi, klienci na nas czekali, z czego bardzo się cieszymy, a wyniki sprzedażowe są satysfakcjonujące. Natomiast sklep w Poznaniu otworzyliśmy w maju tego roku i też od samego początku funkcjonuje bardzo dobrze – zapewnia Maciej Podwojski. – Te dwie lokalizacje są zupełnie inne pod względem potencjału. W Warszawie jesteśmy w Galerii Młociny, która ma świetną ofertę rozrywkową i gastronomiczną dla klientów. To nowe centrum handlowe i cieszymy się, że wspólnie możemy budować nową bazę lojalnych klientów. Natomiast w Poznaniu jesteśmy obecni w stabilnym centrum handlowym Posnania, które jest centrum lifestyle’owym i zakupowym dla Poznania i okolic.

    Kolejny sklep Primark w Polsce ruszy w 2022 roku w Katowicach. Salon o powierzchni ponad 3,5 tys. mkw. będzie zlokalizowany w jednej z największych galerii w całym województwie śląskim – Silesia City Center. Następne otwarcie Primark planuje również w krakowskim centrum handlowym Bonarka. To właśnie galerie handlowe są w centrum zainteresowania sieci, chociaż przykłady z Wielkiej Brytanii czy Ameryki Północnej wskazują, że ulice handlowe również mają potencjał.

    – Warto jednak zauważyć, że powierzchnie, których szukamy, są dosyć specyficzne, bo są to duże lokale – wyjaśnia Maciej Podwojski. – Otwarcie nowego sklepu to duże przedsięwzięcie, które wymaga przygotowania i aranżacji powierzchni handlowej, zabezpieczenia odpowiednich sprzętów, wyposażenia, zatowarowania sklepu i przede wszystkim zrekrutowania i przeszkolenia ekipy. Jest więc zbyt wcześnie, żeby mówić o jeszcze dalszych planach. Na razie naszym priorytetem są Katowice, Kraków oraz dwa obecne sklepy w Warszawie i Poznaniu.

    Manager marki podkreśla, że pandemia COVID-19 nie zahamowała ambitnych planów dalszej ekspansji Primark w Europie Środkowo-Wschodniej.

     Ekspansja jest bardzo ważną częścią strategii naszej firmy i zakłada penetrację rynków, na których już jesteśmy, oraz nowych. Z kolei Polska jest dla nas bardzo ważną częścią Europy Centralnej i Wschodniej, do której należą również nasze sklepy w Słowenii, w Lublanie i nowo otwarty trzy tygodnie temu sklep w Pradze – w centrum miasta, na placu Wacława. Kolejne kroki to otwarcia w Polsce – w Katowicach oraz w Krakowie. Będziemy też otwierali pierwszy sklep na Słowacji – w Bratysławie – oraz drugi w Czechach, w Brnie – mówi Maciej Podwojski.

    Primark na całym świecie posiada obecnie ponad 390 sklepów w 14 krajach i zatrudnia ponad 70 tys. pracowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

    W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

    Problemy społeczne

    Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

    Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Regionalne - Śląskie

    Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

    Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.