Newsy

Prezes LW Bogdanka: trudne czasy dla energetyki opartej na węglu kamiennym

2013-11-20  |  06:30
Mówi:Zbigniew Stopa
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:LW Bogdanka
  • MP4
  • Bogdanka analizuje, czy inwestycje w wytwarzanie węgla są dziś opłacalne. Prezes spółki zapowiada, że raczej nie zaangażuje się kapitałowo w budowę 500 MW bloku we współpracy z GDF Suez, ale chce odgrywać rolę głównego dostawcy paliwa. O ile projekt w ogóle dojdzie do skutku. Pod znakiem zapytania stoi też budowa przez Bogdankę własnej elektrowni o mocy 70 MW.

     – Analizujemy wszystkie czynniki, ponieważ otoczenie rynkowe nie jest łatwe dla energetyki opartej na węglu kamiennym. W związku z tym ostatecznej decyzji dotyczącej realizacji tego projektu nie ma. Wydaje się, że w najbliższym czasie GDF Suez jakąś decyzję podejmie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zbigniew Stopa, prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka.

    Elektrownia Połaniec z grupy GDF Suez Energia Polska i Bogdanka w maju podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy projekcie budowy elektrowni węglowej. Elektrownia o mocy 500 MW w pobliżu Łęcznej pod Lublinem mogłaby zacząć działać do 2020 roku. Koszt inwestycji oszacowano na ok. 3,5 mld złotych. 

     – LW Bogdanka w najbliższym czasie musi podjąć decyzję odnośnie swojego udziału w tej inwestycji. Analizy, które prowadziliśmy odnośnie jej rentowności wskazują, że kapitałowo raczej się w ten projekt nie zaangażujemy. Jesteśmy natomiast gotowi podpisać umowę długoterminową na dostawy węgla, jeżeli projekt zaistnieje – zapewnia Zbigniew Stopa.

    Potencjalne dostawy węgla do tej elektrowni o mocy 500 MW mogłyby wynieść według szacunków Bogdanki 1,5-2 mln ton rocznie.

    Niepewny jest los także elektrowni, w którą Bogdanka zmierzała zainwestować poprzez spółkę-córkę. Łęczycka Energetyka miała wybudować blok spalający odpady o mocy 70 MW. Koszt tej inwestycji miał opiewać na 400 mln zł.

     – Pracowaliśmy nad własnym małym projektem energetycznym na terenie kopalni na bazie spółki zależnej, Łęczycka Energetyka. Analizujemy go od nowa, ponieważ bardzo zmieniło się otoczenie dla energetyki opartej na węglu kamiennym. W związku z tym nie podjęliśmy ostatecznej decyzji, czy zrealizujemy ten projekt – mówi prezes zarządu spółki Lubelski Węgiel Bogdanka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    IT i technologie

    Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

    Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

    Konsument

    Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

    W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

    Transport

    Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

    Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.