Newsy

Przedsiębiorcy w dobrych nastrojach mimo kryzysu

2011-12-09  |  07:00
Wszystkie newsy
Mówi:ANDRZEJ ARENDARSKI
Funkcja:PREZES
Firma:KRAJOWA IZBA GOSPODARCZA

W walce firmy - kryzys na razie 1:0. Polscy przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość. A to oznacza, że wzrost gospodarczy w przyszłym roku nie powinien być zagrożony.


- Nie ma nastroju paniki, ale też nastrojów pesymizmu i oczekiwania są raczej wzrostowe, że przyszły rok będzie rokiem wzrostu, zarówno jeśli chodzi o obroty firm, sprzedaż wewnętrzną, eksport, ale również inwestycje - twierdzi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospdoarczej, oceniając wyniki badania w ramach projektu European Economic Survey 2012.

Jednocześnie przedsiębiorcy deklarują, że w przyszłym roku nie będą dokonywać poważnych ruchów kadrowych. Taka taktyka na przeczekanie kryzysu może skutkować problemami na rynku pracy. Nie należy się więc spodziewać dużych zmian w poziomie bezrobocia.

Jedyne, zdecydowanie negatywne oceny przedsiębiorców w Polsce i innych krajach UE dotyczyły klimatu biznesowego w tym roku, czyli kształtowania się całego otoczenia, w którym biznes funkcjonuje.

Jak zaznaczył prezes KIG, Andrzej Arendarski: - Pytanie było zadane jeszcze przed expose premiera, wobec tego myślę, że potem wyniki byłyby jeszcze bardziej pesymistyczne, choćby ze względu na propozycję podwyższenia składki rentowej.

Pesymizm w tym obszarze wśród firm działających na terenie innych państw UE można tłumaczyć niepewną sytuacją gospodarczo-polityczną w wielu krajach europejskich. Problemy gospodarcze doprowadziły przecież do zmiany rządów m.in. we Włoszech, w Irlandii czy w Hiszpanii.

Badanie przeprowadziła Krajowa Izba Gospodarcza w ramach projektu European Economic Survey 2012. W tym roku uwzględniło odpowiedzi ponad 2 tysięcy przedsiębiorców. Wyniki zostały porównane z podobnymi badanami przeprowadzonymi w innych krajach UE.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.