Mówi: | Michał Czerny |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Noble Finance |
Leasing w Polsce dynamicznie się rozwija. Dla wielu firm to jedyna możliwość inwestowania
Przedsiębiorcy coraz częściej traktują leasing jako źródło dostępu do nowego samochodu lub innych niezbędnych do rozwoju firmy urządzeń. Wybierają go przede wszystkim ze względu na wygodę i kompleksowość usługi, lecz także jej dostępność. W przypadku niektórych przedsiębiorstw, szczególnie tych, które dopiero rozpoczynają działalność, jest to jedyny możliwy sposób inwestowania i wspierania rozwoju biznesu. Szczególnie prężnie leasing rozwija się wśród małych i średnich firm.
– Leasing się zmienia dynamicznie w ostatnich paru latach. Wcześniej był bliższy zakupowi, klient spłacał cały leasing, 1 proc. wartości wykupu, dzisiaj leasing idzie w kierunku wysokich wartości końcowych. Klient chce płacić jak najmniejszą ratę i po paru latach zwrócić auto i jeździć nowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Czerny, prezes zarządu Noble Finance. – Poza tym wcześniej leasing był usługą zarezerwowaną prawie wyłącznie dla flot i dużych podmiotów. Dzisiaj może z niego korzystać każdy drobny przedsiębiorca, nawet ten, który wczoraj otworzył działalność gospodarczą.
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2018 roku polska branża leasingowa podpisała umowy na kwotę 58,2 mld zł, co oznacza rozwój rok do roku w tempie 18,7 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Co więcej, w IV kwartale branża spodziewała się zwiększenia liczby podpisywanych umów oraz ich wartości. Dla porównania europejska branża leasingowa w I półroczu odnotowała wzrost o 7,8 proc.
W Polsce z leasingu korzystają głównie przedsiębiorcy, także drobni. Leasing konsumencki na razie rozwija się powoli, bo konsumenci wolą czuć się właścicielami auta.
– Klienci cenią sobie szybkość podejmowania decyzji. Podczas jednej wizyty w salonie klient potrafi otrzymać decyzję, podpisać umowę o finansowanie i w niektórych naszych produktach tego samego dnia wyjechać samochodem do domu – wyjaśnia Michał Czerny. – Alternatywą dla niego jest kredyt samochodowy w banku –przyniesienie dodatkowych dokumentów, analiza zdolności to jest proces decyzyjnym który trwa tydzień albo dwa. Dziś klient oczekuje kompleksowej obsługi, czyli nie chce się przejmować ubezpieczeniem, serwisem, oponami, rejestracją, chce mieć to wszystko w jednej cenie.
Niezmiennie najczęstszym przedmiotem leasingu pozostają samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony: od stycznia do września odpowiadały one za 45,9 proc. rynku, a wartość zakontraktowanych aut osobowych rosła w tempie niemal 24-proc. Drugim najpopularniejszym segmentem rynku są maszyny i urządzenia (w tym IT) z 27-proc. udziałem w rynku, a trzecie miejsce, z udziałem na poziomie 25,6 proc., zajęły środki transportu ciężkiego. Od wszystkich tych sprzętów zależy działanie firmy, stąd przedsiębiorcy chętnie wybierają sposób finansowania, który pozwala im na niemal natychmiastowy dostęp do środków transportu czy maszyn. Jest to szczególnie popularne wśród mniejszych firm. Mikro- i małe przedsiębiorstwa stanowią prawie 3/4 wszystkich klientów firm leasingowych. 7 na 10 przedsiębiorców korzystających z leasingu twierdzi, że jest to tańszy i bardziej elastyczny sposób finansowania niż kredyt bankowy.
– Staramy się, żeby cały proces był jak najszybszy. Udostępniamy dealerom narzędzia, dzięki którym wpisując NIP klienta zaciągają wszystkie jego dane z baz, nie trzeba wypełniać skomplikowanych tabel w systemie. To powoduje, że mamy prosty, intuicyjny program, działający na zasadzie automatów decyzyjnych, czyli nikt nie musi tego z drugiej strony rozpatrywać – mówi prezes Noble Leasing. – Chcemy, żeby klient przede wszystkim miał z tego taką wartość, że nie musi kilka razy chodzić i załatwiać sprawy.
Czytaj także
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-14: Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.