Newsy

TV Trwam z miejscem na multipleksie? KRRiT rozpisze konkurs szyty na miarę

2012-11-29  |  06:55
Supernews
Mówi:Jan Dworak
Funkcja:Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
  • MP4

    Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała, że w kolejnym konkursie koncesyjnym, który zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku, jedno z miejsc zostanie przeznaczone dla stacji o charakterze społeczno-religijnym. Na wygraną liczy TV Trwam, której nie udało się zdobyć pasma w pierwszym podejściu. Choć telewizja o. Tadeusza Rydzyka nie ma już teraz bezpośredniej konkurencji, to przewodniczący KRRiT zapowiada, że "konkurs będzie konkursem" i wszystkie oferty będą w równym stopniu brane pod uwagę.

     Przeprowadziliśmy bardzo dokładną analizę treści wszystkich kanałów obecnych na multipleksach, do tego nas zobowiązuje ustawa i z tego wyciągamy wnioski. Dlatego na pewno będzie sformułowana oferta, jeśli chodzi o kanał społeczno-religijny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

    KRRiT ma w drugiej połowie grudnia ogłosić drugi konkurs na miejsca, które na MUX-1 w 2014 roku zwolni telewizja publiczna (ma przyznane miejsca na MUX-3). Docelowo pierwszy multipleks ma być całkowicie komercyjny, a sygnał TVP1 w formacie HD oraz TVP2 i TVP Info przekazuje jedynie tymczasowo.

    W pierwszym przetargu o miejsca na multipleksie TV Trwam się nie udało. O cztery miejsca ubiegało się aż 17 chętnych, a koncesje ostatecznie otrzymali: ATM Rozrywka TV, Eska TV, Polo TV i TTV. Telewizja ojca Rydzyka odpadła, jak tłumaczyła później KRRiT, ze względu na niepewną sytuację finansową. Nadawca TV Trwam, Fundacja Lux Veritatis, zaskarżył tę decyzję rady do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten w maju tego roku skargę odrzucił.

    Wygrana TV Trwam wydaje się być przesądzona po tym, jak grupa ITI zdecydowała o zakończeniu produkcji kanału Religia.tv. W przyszłym roku w programie będą nadawane jedynie powtórki i produkcje wcześniej zakupione. Mimo to Jan Dworak zapewnia, że to będzie rzeczywisty konkurs.

     – Jest bardzo wyraźnie wyrażona potrzeba dotycząca TV Trwam i programu o charakterze społeczno-religijnym, ale konkurs będzie konkursem – zastrzega przewodniczy KRRiT. – Będziemy porównywali wszystkie oferty, które do nas spłyną – podkreśla.

    Przypomina przy tym także, że nieprzyznanie Fundacji Lux Veritatis miejsca na multipleksie nie oznacza, że wraz z wyłączeniem telewizji analogowej w Polsce (w lipcu 2013 roku) TV Trwam przestanie być dostępna dla odbiorców. KRRiT przyznała jej nową, 10-letnią koncesję i stacja nadal będzie odbierana za pomocą anten satelitarnych i w sieciach telewizji kablowej.

    Fundacja zapowiedziała w czerwcu tego roku uruchomienie nowej stacji telewizyjnej dla młodzieży – TVM1. Według zapowiedzi założyciela fundacji ojca Tadeusza Rydzyka, kanał w pierwszej kolejności ma trafić na satelitę. Redemptorysta nie wykluczył, że będzie także starał się o miejsce dla niego na naziemnym multipleksie cyfrowym.

     – Nic nie wiem o tym, z jakim kanałem wystartuje TV Trwam. Znam wypowiedzi ojca Tadeusza Rydzyka, że chce umieścić TV Trwam taką, jaką znamy z nadawania satelitarnego i kablowego. O kanale młodzieżowym wspominał, ale nie wiem, czy taka oferta będzie przez KRRiT sformułowana – zaznacza Jan Dworak.

    Zgodnie z warunkami koncesji TV Trwam to kanał o charakterze edukacyjno-poradnikowym i religijnym. Jego średnia oglądalność to nie więcej niż 5 tys. osób, czyli mniej więcej tyle samo, ile ma nowo powstała TV Puls 2.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.