Newsy

8 na 10 Polaków zna usługi assistance. Najbardziej cenią pomoc w razie awarii samochodu lub nagłej choroby

2019-03-11  |  06:25

W ubiegłym roku z usług assistance skorzystało 2,3 mln Polaków. Świadomość dotycząca zakresu i przydatności takich usług rośnie, a klienci wciąż najbardziej cenią sobie assistance samochodowe lub medyczne, czyli pomoc w razie awarii samochodu bądź nagłej choroby – wynika z badania Mondial Assistance. Profil typowego posiadacza usług assistance nie zmienia się od kilku lat – 54 proc. stanowią mężczyźni, przeważnie z wyższym wykształceniem i na samodzielnych lub kierowniczych stanowiskach. Z usług pomocowych korzystają najczęściej w ramach produktów ubezpieczeniowych i bankowych.

– W ubiegłym roku z usług assistance skorzystało w Polsce ok. 2,3 mln osób, więc jest to poziom zbliżony do roku poprzedniego. To oznacza, że jest pewna stabilizacja konsumpcji usług assistance w skali kraju. Jednak warto przypomnieć, że jeszcze w 2013 roku korzystało z nich zaledwie 1,1 mln Polaków, więc wzrost jest imponujący – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

Korzystanie z usług assistance utrzymuje się na stabilnym poziomie, jednak rośnie świadomość. 81 proc. posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych wie, czym są usługi assistance, i rozumie, jak działają. To wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu do 2017 roku – wynika z badania „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” zrealizowanego przez Ipsos na zlecenie Mondial Assistance. Z 17,7 mln posiadaczy usług finansowo-ubezpieczeniowych aż 14,3 mln deklaruje, że rozumie, czym jest assistance – w stosunku do 2017 roku ich liczba wzrosła o 603 tys.

– Jeden na pięciu Polaków wciąż nie ma takiej świadomości, w związku z tym jeszcze dużo pracy przed nami – mówi Tomasz Frączek. – Ludzie kojarzą assistance głównie z usługami ratunkowo-pomocowymi. To jest dobre skojarzenie. W drugiej kolejności przychodzą im do głowy usługi towarzyszące ubezpieczeniom, co też jest prawdą. W trzeciej kolejności ludzie koncentrują się na bardzo specyficznej usłudze, jaką jest assistance samochodowe, czyli pomoc na drodze, holowanie samochodu bądź też naprawa na miejscu. Od tego usługi assistance się zaczęły.

Prezes zarządu Mondial Assistance podkreśla, że z roku na rok gama usług pomocowych dostępnych na rynku jest coraz szersza. Dla Polaków nadal najbardziej pożądanym świadczeniem jest jednak właśnie assistance samochodowe. Ten rodzaj usług pomocowych ceni sobie 74 proc. (spadek o 8 pkt proc. względem ubiegłorocznego badania.). Na drugim miejscu plasuje się assistance medyczne, obejmujące np. domowe wizyty lekarskie (73 proc., spadek o 12 pkt proc.).

– Na trzecim miejscu [65 proc., spadek o 3 pkt proc. – red.] znalazły się usługi związane z podróżami zagranicznymi, gdzie jesteśmy trochę bardziej bezradni ze względu na barierę językową. Nas, jako firmę, bardzo cieszy to, że na czwartym miejscu uplasowały się usługi assistance domowego, czyli np. hydraulika – mówi Tomasz Frączek.

Assistance domowe, obejmujące pomoc w naprawie drobnych awarii, jako świadczenie o największej wartości wskazało 57 proc. badanych. W porównaniu z poprzednim rokiem jest to wzrost aż o 10 pkt proc.

Profil typowego posiadacza usług assistance nie zmienia się od początku historii badania, czyli od pięciu lat.

 Typowy posiadacz assistance jest to mężczyzna w wieku 30–49 lat, zamieszkały w dużym mieście, liczącym powyżej 200 tys. mieszkańców, dysponujący relatywnie dużym dochodem rozporządzalnym na gospodarstwo domowe, zbliżonym do 5 tys. zł. Jest to także mężczyzna na stanowisku kierowniczym bądź specjalistycznym, mieszkający w 2- bądź 3-osobowym gospodarstwie domowym – mówi Tomasz Frączek.

Z raportu „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” wynika, że Polacy najbardziej obawiają się sytuacji związanych ze zdrowiem, jednak w ubiegłym roku ponad połowa badanych nie doświadczyła żadnych nieprzychylnych zdarzeń. Jeśli już do takich doszło, najczęściej była to awaria w domu (18 proc.), awaria samochodu (17 proc.) lub nagłe zachorowanie (12 proc.).

Z usług pomocowych najczęściej korzystamy w ramach produktów ubezpieczeniowych (45 proc.) i bankowych (11 proc.). W ubiegłym roku przeciętny posiadacz assistance w ramach produktów bankowych skorzystał z niego 2,7 razy, a w ramach ubezpieczenia – 2,4 razy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.