Mówi: | Michał Nowak |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Okaeri Consulting |
W procesie rekrutacji ważne są wartości wyznawane przez kandydata. Zwraca na to uwagę 2/3 pracodawców
Zmieniają się wymagania wobec kandydatów podczas rekrutacji. Coraz mniejsze znaczenie pracodawcy przywiązują do wykształcenia, rośnie natomiast wartość doświadczenia oraz wyznawanych wartości. Panuje przekonanie, że kandydat, który nie ma autorytetów i nie identyfikuje się z systemem moralnym, nie będzie także szanował nowych przełożonych. Również kandydaci, szukając pracy, zwracają uwagę na wartości, jakie reprezentuje dana firma.
– Wartości mają kolosalne znaczenie zarówno przy wyborze pracodawcy, jak i przy wyborze pracownika – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Nowak, dyrektor zarządzający z firmie doradczej Okaeri Consulting. – Coraz mniejsze znaczenie ma wykształcenie, rośnie za to waga doświadczenia i wyznawanych wartości. Nasze badanie wykazało, że znacznie rzadziej pracodawcy wskazują wykształcenie jako ważną wartość potencjalnego zatrudnionego, znacznie częściej uważają je za kluczowe pracownicy.
Jak wynika z badania Okaeri Consulting i HumanGraph, wbrew dość powszechnej opinii wyższe wartości, w tym religijne, są istotne, zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Poproszeni o wskazanie trzech wartości, które powinny być ważne dla osoby pragnącej osiągnąć sukces w biznesie, najczęściej wskazywali „uczciwe życie” (wskazania 51 proc. pracodawców i 38 proc. pracowników).
W grupie pracowników częściej niż wśród pracodawców padało „wykształcenie” (35 proc. vs. 21 proc.). Dla jednej czwartej pracowników istotną wartością w biznesie okazał się dobrobyt i chęć osiągnięcia bogactwa. Wśród pracodawców taki wybór był dużo rzadszy (5 proc.). Zdaniem części zatrudnionych istotne w biznesie jest także grono przyjaciół (14 proc.). Takiej odpowiedzi udzieliło jedynie około 1 proc. zatrudniających.
– Pracodawcy wskazują, że najważniejsza jest spójność pomiędzy tym, jak wygląda życie prywatne, a tym, jak wygląda życie zawodowe kandydata – zauważa Michał Nowak.
63 proc. pracodawców zadeklarowało, że wartości ogółem mają wpływ na wybór dokonywany w trakcie rekrutacji.
– O wyznawane wartości wprost nie do końca można zapytać w trakcie rekrutacji – zauważa Michał Nowak. – Ale jest wiele trików headhunterskich, które pozwalają na wyczucie tego. Sprowadzają się one do takiego poprowadzenia rozmowy, aby było jasne, jakimi wartościami kieruje się kandydat. Jeżeli bowiem nie ma autorytetów, nie szanuje wartości, to można się spodziewać, że nie będzie także pozytywnie odnosił się do swojego nowego przełożonego czy przyszłego pracodawcy.
Jak zauważa Nowak, obecnie na rynku pracy jest bardzo dużo ludzi doskonale wykształconych, z doświadczeniem, często międzynarodowym. To dlatego pracodawca, mając do wyboru dwóch kandydatów z podobnym wykształceniem i doświadczeniem, wybierze tego, którego wartości bardziej mu się spodobają.
Czytaj także
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-05-10: Rafał Zawierucha: Nie ma nic piękniejszego w życiu niż posiadanie dziecka. Uwielbiam wracać do domu do moich cudownych dziewczyn i spędzać z nimi czas
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.