Newsy

Wartość rynku żywności ekologicznej w przyszłym roku może przekroczyć 1 mld zł. Polacy częściej kupują też prosto od rolników

2016-10-18  |  06:30

Organiczne produkty żywnościowe ze znakiem eko coraz popularniejsze wśród Polaków. W ostatnich latach rynek takich wyrobów zwiększa się każdego roku o kilkanaście proc. i za kilkanaście miesięcy jego wartość po raz pierwszy może przekroczyć 1 mld zł. Korzystają z tego wytwórcy żywności niemającej co prawda certyfikatów, ale pochodzącej ze sprawdzonego i zaufanego źródła. Za ich wysoką jakość odpowiadają poszczególni rolnicy podpisani z imienia i nazwiska.

Bardzo mocno rozwija się trend zakupów produktów spożywczych prosto od rolników z licznie powstających w dużych miastach bazarów czy bezpośrednio, poprzez strony internetowe – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Sendzielski z serwisu RanoZebrano.pl. – Z perspektywy naszej platformy obserwujemy wzrost obrotów o 100 proc. w stosunku do ubiegłego roku. A wiemy, że pojawiają się firmy konkurencyjne, które jak przypuszczam, mają dynamiki na podobnym poziomie.

Według Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wartość krajowego rynku żywności ekologicznej w 2017 roku może po raz pierwszy przekroczyć miliard złotych. W ciągu ostatniej dekady liczba producentów wytwarzających żywność bez udziału środków chemicznych, na nieskażonych nawozami glebach zwiększyła się o 576 proc.,  zaś zakładów przetwórstwa ekologicznego – o 780 proc. Na polskim rynku działa około 200 przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją produktów w skali regionu lub kraju oraz około 800 niezależnych sklepów specjalistycznych z ofertą tego rodzaju certyfikowanych wyrobów.

Zdaniem Przemysława Sendzielskiego coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się pokrewne produkty spożywcze, niepoddane tak drobiazgowym badaniom i niemające certyfikatów, jak w przypadku żywności ekologicznej, ale pochodzące ze sprawdzonego i znanego odbiorcom źródła, za których jakość odpowiada z imienia i nazwiska konkretna osoba.

Po pierwszym okresie, kiedy dla konsumentów ważne przede wszystkim było to, aby produkt miał certyfikat będący gwarantem jakości, wiele osób przekonało się, że żywność kupowana wprost od producenta również jest bardzo wysokiej klasy – zauważa Przemysław Sendzielski. – Gdy klient ma bezpośredni kontakt z wytwórcą, nie potrzebuje certyfikatów, aby zyskać zaufanie do jego wyrobów. Na tym bazuje Rano Zebrano, dzięki któremu można poznać profil konkretnego rolnika oraz nawiązać z nim bezpośredni kontakt online pozwalający na zebranie szczegółowych informacji o oferowanych przez niego produktach.

W ostatnich latach bardzo wzrosła świadomość konsumentów związana za faktem, że żywność nisko przetworzona jest zdrowsza od przemysłowej. Według ostatniej analizy badającej rynek żywności firmy GfK Polonia aż 67 proc. konsumentów uważa, że naturalne walory żywności są ważniejsze niż prozdrowotne wartości dodane do poszczególnych wyrobów. Na dynamiczny rozwój ekobranży w Polsce wpływ ma szeroka dystrybucja, która obejmuje już nie tylko sklepy specjalistyczne, lecz także sieci handlowe. Według GFK Polonia Polacy najczęściej kupują żywność organiczną w hipermarketach, dyskontach, delikatesach oraz placówkach specjalistycznych.

Obserwując obecny silny trend zwyżkowy rynku certyfikowanej żywności można przypuszczać, że w ciągu najbliższych dwóch lat osiągnie on około dwóch proc. sprzedaży produktów spożywczych, a wysokiej jakości wyrobów prosto od rolników, ale bez certyfikatów, również około dwóch proc. – prognozuje Przemysław Sendzielski. – W 2018 roku powinniśmy więc wspólnie dojść do około czterech proc. Oczywiście są pewne niewiadome związane z tym procesem, takie jak na przykład wynik negocjacji w sprawie CETA, kształt ewentualnych regulacji, które po zawarciu tej umowy obowiązywałyby w Polsce oraz ich wpływ na rynek. Ale zawsze trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że wszystko może się potoczyć inaczej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

Problemy społeczne

Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Regionalne - Śląskie

Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.