Newsy

Z usług e-administracji samodzielnie korzysta ponad 70 proc. firm. Liczba udogodnień dla nich szybko rośnie

2019-02-18  |  06:25
Mówi:Dominik Wójcicki
Funkcja:dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej
Firma:Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
  • MP4
  • Ponad 70 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji. Jeszcze więcej, bo prawie 90 proc., przynajmniej raz uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji. Odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców jest portal biznes.gov.pl, gdzie mogą oni uzyskać dostęp do 350 e-procedur. Średnio co miesiąc z portalu korzysta 1,5 mln osób, rocznie – już ponad 15 mln. Będziemy uruchamiać kolejne udogodnienia, już niedługo planujemy wprowadzić usługę e-doręczeń – zapowiada Dominik Wójcicki z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

    Oczekiwania firm wobec administracji w zakresie usług online są takie same jak oczekiwania wobec rynku komercyjnego. Chodzi o to, żeby można było załatwić sprawę szybciej, łatwiej, bez czytania wielu stron. Świat w tę stronę zmierza. Informacja ma być podana tu i teraz, w sposób przystępny, a my chcemy być częścią tego świata – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dominik Wójcicki z Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

    Raport międzynarodowej firmy doradczej McKinsey „Polska jako cyfrowy challenger 2018” wskazuje, że pod względem cyfryzacji nasz kraj jest w czołówce Europy. Już w 2016 roku wartość usług cyfrowych wynosiła ok. 112 mld zł, czyli 6,2 proc. naszego PKB. W 2025 roku ma to być już 275 mld zł. Pod względem cyfryzacji rozwijamy się nawet dwukrotnie szybciej niż największe europejskie kraje. Szybko rośnie też liczba spraw urzędowych, które można załatwić bez wychodzenia z domu. Polacy już teraz mogą korzystać z kilkudziesięciu e-usług publicznych na platformach i portalach rządowych.

    – Portal biznes.gov.pl jest stworzony dla przedsiębiorców po to, żeby mogli znaleźć tam potrzebne informacje i załatwić sprawy administracyjne. Jest to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą załatwiać sprawy w sposób cyfrowy, czyli w tym wypadku online – wskazuje Dominik Wójcicki.

    Z raportu McKinsey wynika, że już ponad 71 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji, a w ogóle z usług administracji publicznej za pomocą internetu – 35 proc. dorosłych Polaków. Niektórzy tylko częściowo korzystaj z e-usług, ale drukują dokumenty i idą z nimi do placówki, ale coraz więcej chce korzystać już tylko z internetu.

    – Coraz więcej jest klientów tylko cyfrowych lub w połowie cyfrowych. Reakcja przedsiębiorców na nowe usługi cyfrowe jest pozytywna. Tego właśnie oczekują – zaznacza przedstawiciel MPiT.

    Z portalu biznes.gov.pl w 2018 roku skorzystało 7 mln użytkowników (wzrost o blisko 64 proc. rdr.). Tylko w grudniu 2018 roku portal zanotował 1,5 mln wyświetleń, jeszcze na początku 2017 roku było to trzykrotnie mniej. Łącznie w 2018 roku strona miała 15 mln wyświetleń przy 8,7 mln rok wcześniej.

    – Te wszystkie dane pokazują, że apetyt na to, żeby załatwiać sprawy cyfrowo i żeby szukać odpowiedzi w sposób cyfrowy, jest coraz większy. My widzimy to od drugiej strony. Administracja musi nadrobić te niewielkie opóźnienie, które ma do poziomu bankowości czy strefy finansów, tak by przedsiębiorca – tak samo jak załatwia sprawę w banku – mógł załatwiać sprawy administracyjne – przekonuje Wójcicki.

    Portal biznes.gov.pl to 1,3 tys. poradników dotyczących zakładania i prowadzenia biznesu i 500 artykułów, z których w 2018 roku skorzystało 600 tys. przedsiębiorców. Można też skorzystać z 350 e-procedur, np. uzyskać zaświadczenia i zezwolenia czy złożyć wnioski.

    Z nowych funkcjonalności warty docenienia jest Głos Przedsiębiorcy. To miejsce, w którym przedsiębiorcy mogą zgłaszać pomysły na zmiany legislacyjne, prawne czy na kwestie, na które administracja rządowa powinna zwrócić uwagę. Mamy już opublikowanych ponad 250 takich pomysłów, wiele z nich jest zrealizowanych albo w trakcie realizacji – wskazuje Dominik Wójcicki.

    Funkcjonalności i rozwiązań w ramach e-administracji będzie coraz więcej. Jak zapowiada Dominik Wójcicki, już niedługo portal biznes.gov.pl  i CEIDG mają zostać zintegrowane tak, aby sprawy można było załatwiać, logując się jednym loginem i hasłem.

    Wraz z Ministerstwem Cyfryzacji planujemy realizację projektu e-doręczeń, żeby pisma urzędowe były dostarczane tak jak e-mail, czyli do skrzynki odbiorczej. Myślę, że wielu przedsiębiorców to doceni – mówi Dominik Wójcicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Rząd chce negocjować z Komisją Europejską wydłużenie terminu KPO. Czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku

    W związku z prawie trzyletnim opóźnieniem w implementacji Krajowego Planu Odbudowy koalicyjny rząd przeprowadził na początku br. jego rewizję. Nowa wersja jest już w ok. 80 proc. uzgodniona z Komisją Europejską, a cały ten proces może się zakończyć  w wakacje – poinformowała w tym tygodniu ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Jednocześnie rząd planuje rozpocząć z KE negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zakończenia KPO, ponieważ czas na wydatkowanie większości środków upływa w 2026 roku.

    Problemy społeczne

    Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych

    Z danych GUS wynika, że pod koniec marca 159 firm w Polsce ogłosiło plany zwolnień grupowych łącznie 17 tys. pracowników. Badania koniunktury wskazują, że wśród przedsiębiorców przeważają nastroje pozytywne, jednak zdecydowanie więcej z nich planuje ograniczenie zatrudnienia niż jego wzrost. – Nie jest to jeszcze zapowiedź armagedonu, ale warto się zastanowić, z czego to wynika. W dużej mierze to efekt rosnących kosztów prowadzenia biznesu i spowolnienia gospodarczego – ocenia dr hab. Jacek Męcina, prof. UW i doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

    Regionalne - Śląskie

    Od kopalni węgla do kopalni pomysłów. Katowice i metropolia chcą być liderami innowacji

    Jeszcze dwie dekady temu Katowice i inne miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii kojarzyły się głównie z przemysłem wydobywczym węgla kamiennego i licznymi problemami związanymi z transformacją gospodarczą, które bardzo mocno dotykały kopalnie i cały przemysł ciężki. Od tego czasu wiele się zmieniło. Największe miasto aglomeracji górnośląskiej stawia na innowacyjne trendy w gospodarce, m.in. branżę gamingową, i kreuje się na miejsce spotkań. Dobrym przykładem może być Europejski Kongres Gospodarczy, który odbył się w Katowicach już po raz 16.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.