Newsy

Związek Firm Pożyczkowych: mikropożyczki mogą zniknąć z rynku, jeśli rząd nie zmieni założeń ustawy regulującej rynek pożyczkowy

2014-03-20  |  06:40

Związek Firm Pożyczkowych apeluje do resortu finansów o zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim i przeprowadzenie dodatkowej tury konsultacji społecznych. Projekt, którego celem jest uregulowanie rynku pożyczek pozabankowych, zdaniem pożyczkodawców, może go zniszczyć, a tym samym zaszkodzić konsumentom. Na skutek nowych przepisów konkurencja na rynku będzie mniejsza, więc koszty pożyczek mogą wzrosnąć.

W ocenie Związku Firm Pożyczkowych, zaproponowane przez resort finansów regulacje mogą całkowicie wyeliminować z rynku pożyczki krótkoterminowe, bo udzielanie ich stanie się nieopłacalne.

 – Model limitowania cen zaproponowany przez Ministerstwo Finansów całkowicie rozmija się z modelem biznesowym pożyczek krótkoterminowych w sektorze pozabankowym – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych (ZFP).

Najnowszy projekt ustawy o kredycie bankowym zakłada m.in. wprowadzenie limitów kosztów pozaodsetkowych oraz dodatkowe ograniczenia dla klientów powracających. Zgodnie z założeniami resortu, wielkość limitu kosztów pozaodsetkowych miałaby być uzależniona od czasu trwania pożyczki. Limit ten miałby stanowić 25 proc. wartości całej kwoty pożyczki lub 30 proc. wartości pożyczki w ciągu roku, łącznie jednak nie więcej niż 100 proc. całkowitej kwoty pożyczki. Jednocześnie w przypadku udzielenia konsumentowi kolejnych pożyczek w okresie 120 dni, całkowitą kwotą kredytu byłaby wartość pierwszej pożyczki, a koszt obu pożyczek łącznie nie mógłby przekroczyć wyznaczonego limitu. 

 – Dyskryminuje to pożyczkodawców, którzy oferują pożyczki spłacane w jednej racie, udzielane na miesiąc. I właśnie tej regulacji, która uwzględniałaby wszystkie części sektora rynku pożyczkowego, brakuje – argumentuje prezes ZFP. – Jest to naszym zdaniem dość stronnicza regulacja, która może wyeliminować z rynku pożyczkodawców działających w sektorze payday.

W ocenie ZFP, ministerstwo w przygotowanym projekcie zdecydowanie preferuje pożyczkodawców udzielających pożyczek na dłuższe terminy, czyli na pół roku, rok, dwa lata lub więcej. Tymczasem obecnie mikropożyczki online stanowią ok. 1/3 wartości wszystkich pozabankowych pożyczek udzielanych w Polsce. Zniknięcie tego segmentu rynku najbardziej uderzyłoby zatem w pożyczkobiorców, ponieważ – jak argumentuje prezes ZFP – dla mikropożyczek nie ma obecnie żadnej alternatywy ani w bankach, ani w SKOK-ach. Korzyści odnieśliby natomiast duzi gracze na rynku firm pożyczkowych.

 – Stracą konsumenci, ponieważ ograniczy się konkurencja na rynku kredytu konsumenckiego. To, że ceny pożyczek w Polsce w ciągu ostatniego roku obniżyły się średnio o 15 proc., jest wynikiem działania konkurencji, a nie regulacji ustawowej, której do tej pory nie ma – podkreśla Jarosław Ryba. – Zyskają przedsiębiorstwa, które się na nim utrzymają. Więc duże firmy jak na przykład Provident, które będą mogły objąć swoim działaniem obszary, które do tej pory skutecznie im odbierała konkurencja.

Prace nad nowelizacją ustawy jeszcze trwają, ale Związek Firm Pożyczkowych liczy na zmiany w obecnym kształcie projektu i apeluje do resortu finansów o przeprowadzenie dodatkowej tury konsultacji społecznych.

 – Do tej pory takie konsultacje odbywały się przy okazji publikacji pierwszej i drugiej wersji założeń projektu – przypomina Jarosław Ryba. – Przy trzeciej wersji założeń tych konsultacji już nie było, a projekt jest teraz diametralnie różny od propozycji, które ministerstwo przedstawiało wcześniej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.