Newsy

Rośnie popularność cydru w Polsce. W tym roku sprzedaż może się nawet potroić

2014-05-09  |  06:30
Tagi: cydr
Mówi:Andrzej Pawelec
Funkcja:przewodniczący rady nadzorczej, udziałowiec +H2O
  • MP4
  • Szacuje się, że do 2015 r. globalny rynek cydru osiągnie wartość 2,6 mld dolarów. Polska, będąca największym producentem jabłek w Europie, wytwarza głównie koncentrat jabłkowy, z którego powstają cydry w Wielkiej Brytanii, Szwecji czy Irlandii, jednak rynek cydru wytwarzanego w naszym kraju dynamicznie się rozwija. W tym roku jego sprzedaż może się potroić.

    W samych Stanach Zjednoczonych istnieje ponad 330 wytwórców tego napoju, którzy produkują ponad 1240 różnych odmian cydru, czyli napoju alkoholowego uzyskiwanego z fermentacji jabłek. Bardzo popularny w Wielkiej Brytanii i Irlandii jest też do nabycia w innych krajach europejskich i poza Europą. 

    Od niedawna cydr stał się popularny w Polsce. W ubiegłym roku w naszym kraju zostało sprzedanych około 2 mln litrów tego napoju. To nie jest duża ilość, natomiast myślę, że konsumenci będą coraz częściej sięgali po tego typu trunek, ponieważ jest to pełne wino. My produkujemy znakomity cydr i myślę, że w Polsce można produkować bardzo dobry cydr – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej firmy +H2O, producenta napojów, w tym cydru. 

    Na razie cydrów na polskim rynku jest niewiele. Kategoria wyraźnie rozrosła się w ubiegłym roku, gdy obniżono akcyzę na ten trunek. Pojawiły się nowe produkty, zaczęły się kampanie reklamowe, a cydr zaczął być widoczny na sklepowych półkach. Zdaniem Andrzeja Pawelca ten rok będzie decydujący dla wyłonienia liderów rynku, przy wyborze których decydujący głos będą mieli konsumenci. 

    W ubiegłym roku w Polsce sprzedano 2 mln litrów napoju, co nie jest jeszcze wynikiem imponującym, ale szacuje się, że w tym roku sprzedaż może się podwoić lub nawet potroić, a docelowo polski rynek może mieć potencjał wchłonięcia nawet 50 mln litrów rocznie. Jako napój niskoalkoholowy ma być konkurencją przede wszystkim dla piwa i propozycją dla pań, które w tym ostatnim trunku zazwyczaj nie gustują. +H2O, które produkuje 7 sadów, Joker, X-cider, opracowało nową markę cydru dla największej sieci sklepów spożywczych w Polsce – Biedronki. 

    Zrobiliśmy ten projekt dla Biedronki i bardzo jesteśmy ciekawi ogólnokrajowego zasięgu. Jest to ogromna sieć. Wytrzymaliśmy osiem miesięcy bardzo ścisłych testów i różnych negocjacji, żeby w ogóle się dostać do nich w takiej skali. Mamy wielką nadzieję, że wyniki sprzedaży zachęcą sieć sklepów Biedronka do utrzymania cydru w swojej ofercie – mówi Pawelec. 

    Nowy rodzaj cydru to produkt czysty ekologicznie, pozbawiony dodatków chemicznych i wytwarzany w sposób klasyczny przy udziale wody dobrej jakości. Produkt finalny jest winem jabłkowym, niskoalkoholowym o 60-procentowej zawartości ekstraktu owocowego. Przewodniczący rady nadzorczej zdradza, że +H2O jest zakładem koszernym, gdzie koszerność rozumiana jest jako czystość i higiena najwyższej jakości. Nie można używać chemii spożywczej, która jest dopuszczona w branży, a woda musi pochodzić z własnych ujęć.  

    Generalnie jest to bardzo naturalna produkcja i wszystko robimy w sposób naturalny. Jeżeli ma być w ogóle dobry cydr, to musi być robiony w sposób tradycyjny, czyli o danym smaku jabłek. Każdy ma jakąś swoją propozycję smakową, chodzi mi o smak jabłek, natomiast resztę będzie weryfikował rynek – podsumowuje Pawelec.

    +H2O jest pierwszym producentem cydru w Polsce. Jej historia sięga 1990 roku, kiedy – jeszcze jako przedsiębiorstwo produkcyjne Cin&Cin SA – wprowadziła na rynek kilkanaście różnych produktów. Specjalnością spółki są wyroby winiarskie. Produkty +H2O są eksportowane do wielu krajów w Europy i na inne kontynenty – m.in. do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraela, Niemiec, Austrii i Francji. Na eksport trafia 25 proc. produkcji +H2O.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.